Uudet matkustajapalvelutilat on nyt avattu aseman kellaritasossa

Osana satavuotiaan Helsingin päärautatieaseman monivuotista uudistushanketta asemalla on otettu käyttöön uudet matkustajapalvelutilat. Aseman kellaritasossa avatut tilat pitävät sisällään uudet yleisö-wc:t sekä myöhemmin ensi vuoden alussa avattavat matkatavarasäilytyslokerikot ja löytötavaratoimiston. Samalla entiset, Kioskihallissa vuodesta 1919 saakka palvelleet wc-tilat suljetaan uudistustöiden tieltä.

Vuonna 2020 käynnistynyt Helsingin Päärautatieaseman kehityshanke on uudistanut monia 100-vuotiaan rakennuksen tuttuja tiloja: italialainen ravintola Olivia entisessä lippuhallissa, Cafe Eliel asema-aukion kupeessa, Subway entisen R-kioskin tilalla ja niin edelleen.

Seuraavaksi vuorossa on asiakkaille kenties tutuimman tilan Kioskihallin uudistaminen, jonka rakennustyöt aloitetaan alkuvuodesta 2023. Uudistuksessa Kioskihalliin ilmettä päivitetään ja tiloissa avataan uusia palveluita. Osana uudistustöitä pitkään matkailijoita ja kävijöitä palvelleet yleisö-wc:t poistetaan käytöstä ja uudet wc-tilat avataan uusissa matkustajapalvelutiloissa.

Vuonna 1919 valmistuneen Kioskihallin vessa on palvellut kulkijoita miltei muuttumattomana vuosikymmenten ajan. Vuosien varrella pintoja on kuitenkin uusittu ja historiaan on jäänyt myös assan vessan kassa, joka vielä ennen nykyisiä portteja istui rahastamassa hätäisiä kulkijoita.

Sijainnin puolesta matkustajapalvelut ovat paluu entiseen: uudet wc:t sekä vuoden vaihteessa avattavat matkatavarasäilytys ja löytötavaratoimisto löytyvät VR-asiakaspalvelupistettä vastapäätä kellaritasossa, jossa entiset kolikkovessat ja matkatavaralokerikot palvelivat vuoteen 2020 saakka. Kolikoiden sijaan wc-maksu tapahtuu jatkossa kortilla tai puhelimella.

Palveluneuvojat opastavat aseman palveluiden käytössä. Heidät tunnistaa Päärautatieaseman ilmeen mukaisista asuista.

Assan vessan kassan jatkoksi uusi kävijöitä helpottava työnkuva

Joskaan ei aivan assan vessan kassa, herätetään samalla henkiin myös uusi, niin ikään asiakkaiden elämää helpottava rooli. Matkustajapalvelutilojen yhteydessä työnsä aloittavien palveluneuvojien tehtävänä on opastaa kävijöitä aseman palveluiden käytössä. Palveluneuvojat tunnistaa Päärautatieaseman ilmeen mukaisista asuista.

”Tavoitteena on parantaa edelleen aseman palveluja, viihtyisyyttä ja turvallisuutta. Uusien palveluiden avaaminen on toivottu ja odotettu muutos. Palveluneuvojat auttavat asiakkaita muun muassa näiden uusien palveluiden sujuvassa käytössä”, hankepäällikkö Jani Jääskeläinen VR Groupilta kertoo.

Aseman uudistuksessa siirrytään seuraavaan vaiheeseen

Päärautatieaseman monivuotinen kehityshanke etenee hyvällä vauhdilla, ja matkustajapalvelutilojen avauduttua hankkeen ensimmäinen vaihe voidaan julistaa valmiiksi. Seuraavan vaiheen suunnittelu käy jo kuumana: luonnokset uudesta Kioskihallista sekä laiturialueesta on jo tehty, ja tavoitteena on päästä uudistamaan ensimmäisiä kioskeja alkuvuodesta 2023. Myös neuvottelut uusista palveluntarjoajista ovat käynnissä.

”Päärautatieasema on vuodesta 1919 palvellut junamatkustajia, kaupunkilaisia ja turisteja ajassa eläen ja tarpeisiin muuntuen. Haluamme viedä kansallisen ylpeydenaiheen seuraavalle vuosisadalle elämänsä kunnossa. Asema uudistuu vaiheittain ja huolella, arvokasta rakennusperintöä kunnioittaen”, Jääskeläinen kiteyttää.