19.02.2025

Näkökulmia kansallismaisemaan – Beweshipin taidelogistiikka historiallisten siirtojen takana

Helsingin päärautatieasemalla vallitsi jännittynyt odotus. Maisema Kolilta -teos, joka oli levännyt seinällään yli sata vuotta, oli irrotettava ensimmäistä kertaa. Operaatio oli ainutlaatuinen – teos piti ensin nostaa pystyasentoon, missä konservaattorit poistivat sen lakkapintaa viikkojen ajan, ja vasta sen jälkeen se voitiin laskea vaakatasoon erityisesti tätä varten rakennetulle tasolle. Kaikki oli suunniteltu tarkasti, mutta ratkaisevassa hetkessä vain kokemus ja rauhallinen ote ratkaisivat.

"Jokainen siirto on yksilöllinen, ja jokainen sentti ratkaisee", sanoo Max Branders, Beweshipin taidelogistiikkapäällikkö. "Tämän kokoluokan teoksen liikuttaminen vaatii ymmärrystä niin taiteesta kuin logistiikasta." 

Kun vaakalaskun hetki lopulta koitti, tunnelma oli tiivis. Miten teos reagoisi, kun sen paino jakautuisi uudella tavalla? 

"Vaikka kaikki oli laskettu ja testattu, vasta nostovaiheessa paljastuu, miten teos todella käyttäytyy", kertoo Tapani Huovinen, Beweshipin tuotantovastaava. 

Lasku sujui hallitusti, ja vasta kun viimeiset tarkistukset oli tehty, jännitys laukesi. Ensimmäiset kriittiset vaiheet olivat onnistuneesti takana – ja konservointityöt saattoivat jatkua. 

"Kun työt onnistuvat, kukaan ei huomaa meitä" 

Taidelogistiikassa täydellinen onnistuminen tarkoittaa sitä, ettei kukaan huomaa, miten paljon työtä teosten siirtäminen vaatii. "Kun työmme menee hyvin, ihmiset eivät saa tietää siitä mitään", Branders toteaa.  

Beweshipin työ on huipputarkkaa ja turvatoimilla suojattua. Museoiden väliset kuljetusopimukset määrittelevät, milloin vartijoiden tai poliisin tulee olla mukana, ja siirrot suunnitellaan kuukausia etukäteen. "Meidän henkilökunta valvoo kuljetusta lentokoneeseen asti, ja myös vaihtolentojen aikana varmistamme, että teosta käsitellään oikein", Huovinen kertoo. 

Beweship – taidelogistiikan asiantuntija 

Vuonna 1957 perustettu suomalainen perheyritys Beweship on tunnettu logistiikan moniosaaja, ja sen taidelogistiikkatiimi on yksi harvoista, jotka kykenevät käsittelemään arvokkaimpia taideteoksia. "Jos Suomessa on kansainvälinen näyttely, on hyvin mahdollista, että olemme kuljettaneet teokset sinne",  Branders toteaa. 

Ainutlaatuisia projekteja, ainutlaatuisia ratkaisuja 

Maisema Kolilta -projektissa yhdistyivät taidelogistiikan, taiteen entisöinnin ja puusepäntyön asiantuntemus. Koska perinteiset nostojärjestelmät eivät mahtuneet ahtaaseen tilaan, ratkaisut piti keksiä alusta alkaen. "Yksi yhteistyökumppaneistamme on työskennellyt vastaavien haasteiden parissa aiemmin, joten yhdessä rakensimme turvallisimman ratkaisun", Huovinen kertoo. 

Beweship on ollut mukana myös monissa muissa merkittävissä projekteissa. Yksi tunnetuimmista oli Havis Amandan siirto konservoitavaksi, joka herätti laajaa mediahuomiota. "Tällaisissa hankkeissa paine on kova, mutta juuri siksi meitä tarvitaan – työmme täytyy sujua täydellisesti", Huovinen sanoo. 

Taidelogistiikassa ei ole varaa virheisiin. Esimerkiksi lentokuljetuksissa voi sattua aikataulumuutoksia, mutta Huovisen mukaan mitään vakavia tilanteita ei ole tullut vastaan. "Joskus lentokone on myöhässä tai laatikkoon voi tulla kolhuja, mutta olemme mukana koko matkan, alusta loppuun, ja varmistamme, että teokset käsitellään oikein." 

Taidelogistiikka vaatii rauhallisuutta ja tarkkuutta 

Taidelogistiikka ei ole ala, johon pääsee vain koulutuksen kautta – oikea luonne ja käytännön taidot ratkaisevat. "Olen taustaltani muotoilija ja puuseppä, ja materiaalituntemuksesta on ollut valtavasti hyötyä", Huovinen kertoo. "Tässä työssä pitää olla rauhallinen, ymmärtää rakenteita ja osata keksiä ratkaisuja lennosta." 

Liiallinen intohimo taiteeseen voi olla jopa haitaksi. "Meillä on niin erikoisia projekteja, että jos alkaa ihailla taidetta paikan päällä, ei töistä tule mitään", hän naurahtaa. "Tärkeintä on ymmärtää teosten tekninen puoli ja suhtautua hommaan vakavasti." 

Mitä seuraavaksi? 

Konservointityöt jatkuvat kevään ajan. Seuraavaksi maalauskankaan takapuoli puhdistetaan ja mitataan, minkä jälkeen korjatut kiilapuut asennetaan takaisin. Lopulta teos nostetaan jälleen omalle paikalleen – valmiina seuraavien sukupolvien ihailtavaksi. 

Kun Maisema Kolilta palaa aseman seinälle, harva tulee ajatelleeksi, kuinka monien ammattilaisten osaaminen on ollut mukana varmistamassa sen turvallista siirtoa ja säilymistä tuleville sukupolville. Ja juuri siinä on Beweshipin työn ainutlaatuisuus – täydellinen onnistuminen tarkoittaa, ettei kukaan huomaa, kuinka paljon työtä kulisseissa tehtiin.