20.02.2025

SOL Palvelut huolehtii, että Helsingin sydän sykkii puhtaasti ja elämänsä kunnossa

Aamu päärautatieasemalla alkaa vilkkaana. Junien jarrut kirskuvat, kuulutukset kaikuivat korkeista holvikatoista ja ihmisvirrat risteilevät toistensa lomassa – kiireisiä työmatkalaisia, seikkailunhaluisia matkailijoita ja aseman kahviloista aamukahvinsa noutavia vakioasiakkaita. Helsingin sykkivä sydän ei koskaan pysähdy, ja juuri siksi sen ylläpito vaatii vankkaa ammattitaitoa ja saumatonta yhteistyötä. 

Helsingin Päärautatieaseman ylläpitopalvelut ovat nyt kokonaisuudessaan SOL Palveluiden käsissä. Tämä uudistus tuo mukanaan tehokkuutta, joustavuutta ja ennen kaikkea entistä parempaa huolenpitoa yhdelle Suomen ikonisimmista rakennuksista. 

"Tämä on meille iso ja tärkeä kehitysaskel. Ylläpitopalvelujen keskittäminen yhdelle kumppanille mahdollistaa kokonaisvaltaisen ja laadukkaan huolenpidon ikonisesta päärautatieasemastamme. Haluamme varmistaa, että asema pysyy hyvässä kunnossa ja vastaa tulevaisuuden tarpeisiin", sanoo VR-Yhtymän hankepäällikkö Jani Jääskeläinen. 

Turvallisuus ja viihtyisyys etusijalla – taustalla tutut kasvot 

Eliel Saarisen päärautatieasema on paitsi arkkitehtoninen kansallisaarre, myös Suomen vilkkain liikenteen solmukohta: päivittäin sen läpi kulkee jopa 250 000 ihmistä. Liikkuvan ihmisjoukon keskellä siisteyden ja turvallisuuden on oltava huipputasolla joka hetki. 

SOL Palveluiden asiantunteva tiimi tekee työtään huomaamattomasti mutta tehokkaasti – lattiat kiiltävät, juna-aseman portaat pysyvät turvallisina ja odotustilat viihtyisinä. Yöllä, kun asema hiljenee hetkeksi, siivouskoneet surisevat laitureilla ja asemahallin valot paljastavat tarkasti hoidetun ympäristön. 

Muutoksesta huolimatta asiakkaita palvelevat tutut kasvot: suuri osa työntekijöistä on työskennellyt asemalla jo usean vuoden ajan ja tuntee historiallisen rakennuksen tavat, paikat ja kätketyt helmet presidentin odotushuoneesta kellotorniin.  

Monikulttuurinen ja ammattitaitoinen tiimi 

SOL Palvelut tunnetaan monimuotoisuudestaan. Yrityksen yli 90 eri kansallisuutta edustava henkilöstö takaa sen, että aseman käyttäjiä voidaan palvella monilla kielillä. Tiimi koostuu eri taustoista tulevista ammattilaisista Nepalista, Filippiineiltä, Kosovosta, Venäjältä, Intiasta, Suomesta ja monista Afrikan maista.  
Monikulttuurisuus on vahvuus, sillä asiakaspalvelutilanteissa löytyy lähes aina joku, joka pystyy auttamaan myös kielimuuriin liittyvissä haasteissa. 

"On hienoa, että kaikki toimii nyt yhdestä paikasta. Se helpottaa asiakkaita, koska kaikki hoituu yhdellä yhteydenotolla, ilman turhia mutkia", kertoo SOL Palveluiden siivoojien ja palveluneuvojien esihenkilö. 

Tiimi työskentelee yhdessä ja jakaa yhteisen taukotilan, mikä on lisännyt keskinäistä ymmärrystä ja yhteistyötä. "Meillä ei ole rajoja eri toimijoiden välillä, vaan autamme toinen toisiamme.”