Kuva tulossa
25.11.2025

Päärautatieasema myy kioskihallin tammiovet ostajalle, joka lupautuu jatkamaan niiden tarinaa

Helsingin päärautatieaseman kioskihallin ja laiturialueen väliset ikoniset tammiovet ovat herättäneet viime aikoina keskustelua mediassa ja kaupunkilaisten keskuudessa. On upeaa huomata, että tammiovet herättävät tunteita ja ovat selvästi tärkeitä monille – onhan niiden kautta kulkenut tuhansia tarinoita, kulttuureja ja ihmisiä viimeisten vuosikymmenien aikana. Siksi niille etsitään nyt uutta omistajaa.

VR on päättänyt tarjota ovet 250 euron kappalehinnalla ostajalle, joka sitoutuu sijoittamaan ne uuteen, tarkoituksenmukaiseen kohteeseen. Päärautatieasema aikoo myös dokumentoida tammiovien matkan uudessa ympäristössä ja kertoa koko kansalle, missä ovien tarina jatkuu.  
 
“Haluamme ovien tarinan jatkuvan eteenpäin. Etsimme tahoa, joka voi hyödyntää nämä näyttävät ovet arvokkaalla tavalla – olipa se sitten osa toista rakennusta, julkista tilaa tai vaikkapa taideprojektia”, VR:n hankepäällikkö Jani Jääskeläinen kertoo.  

Yleensä, kun asemalta joudutaan poistamaan rakenteita, pyritään materiaalit uusiokäyttämään tai kierrättämään mahdollisimman kestävästi. Tällä kertaa yksi ikonisista ovista sijoitetaan myös Hyvinkään rautatiemuseoon.  

Kaiken kaikkiaan myytäviä ovia on siis 15 kappaletta, ja niistä kiinnostuneet voivat olla yhteydessä sähköpostilla: asema@fabrik.fi. Hinta on kiinteä ja ovet myydään yhteydenottojen saapumisjärjestyksessä niille, jotka täyttävät ehdot ovien uusiokäytöstä ja sen dokumentoinnista. Ovet myydään siinä kunnossa, kun ne ovat. Nouto tapahtuu sovittuna aikana ostajan toimesta. Ovien korkeus on 217 cm, leveys 100 cm. 
 
Eliel Saarisen visio ja käytännön syyt muutoksen takana 

Moni ei tule ajatelleeksi, että asemalaiturin puoleiset tammiovet eivät itse asiassa kuuluneet arkkitehti Eliel Saarisen alkuperäiseen asemasuunnitelmaan. Kioskihalli on suunniteltu ja rakennettu myöhemmin vuonna 1925. Kaksikerroksisen hallin suunnitteli rautatiehallituksen arkkitehti Thure Hällström. Hallin laiturille avautuva seinä rakennettiin 1950 sen jälkeen, kun halli oli tuhoutunut tulipalossa. Tammiovet eivät siis ole peräisin vuodelta 1919, jolloin asema valmistui, vaan ne asennettiin 1950-luvulla. Ovia on uusittu vuosien varrella, ja viimeisimmät, nyt myynnissä olevat ovet asennettiin 2000-luvun alussa, kun laiturialue katettiin. 

Museovirasto onkin antanut luvan poistaa nämä myöhemmin lisätyt ovet osana aseman uudistusta. Uudessa remontissa palattiin itse asiassa lähemmäksi Saarisen alkuperäistä ajatusta: osa 1950-luvulla rakennetuista seinistä ja oviaukoista avattiin jälleen, jolloin ratkaisu vastaa paremmin alkuperäistä arkkitehtuuria ja Saarisen visioita. 
 
Muutoksen taustalla on ennen kaikkea käytännöllisyys ja matkustajien nykytarpeet. Helsingin päärautatieasema on Suomen vilkkain rakennus, jonka läpi kulkee jopa 250 000 kävijää päivittäin. VR:n hankepäällikkö Jani Jääskeläisen mukaan liukuoviratkaisuun päädyttiin, jotta kulkeminen helpottuisi kaikille. 
 
 “Helsingin päärautatieasema on Suomen vilkkain liikenteen solmukohta ja liukuovien ansiosta kulku laiturialueelta kioskihalliin on nyt esteetöntä. Aiemmin ovista oli hankala kulkea esimerkiksi isojen matkatavaroiden, lastenvaunujen kanssa tai pyörätuolilla.” 
 
Samalla liukuovien ansiosta oviaukkoon voitiin rakentaa tuulikaappi ja asentaa oviverhopuhaltimet, mikä parantaa sisätilojen olosuhteita Suomen vaihtelevissa säissä. 
 
Aseman arvokkaat tammiovet pääsisäänkäynneillä – esimerkiksi Kaivokadun, Rautatientorin ja Asema-aukion puolella – säilyvät ennallaan, eikä aseman julkisivuihin ole tulossa liukuovia. Näin aseman historiallinen ilme säilyy ulospäin entisellään, samalla kun sisätiloissa tehdään harkittuja parannuksia. Aseman esteettömyyttä ja esimerkiksi hissiratkaisuja on parannettu kehityshankkeen aikana ja työtä jatketaan. 
 
Uudistushanke 2026: sujuvuutta, viihtyisyyttä ja turvallisuutta perintöä vaalien 
 
Kioskihallin uudet ovet ovat osa laajempaa uudistushanketta, joka valmistuu kesään 2026 mennessä. Kyseessä on koko Helsingin päärautatieaseman uudistaminen, jossa koko asema käydään läpi asiakaskokemuksen, viihtyisyyden, turvallisuuden ja toimivuuden kannalta. Tavoitteena on, että asema pystyy palvelemaan 2000-luvun vaatimuksia yhtä loistavasti kuin se on palvellut yli sadan vuoden ajan.  
 
Matkustajille tämä merkitsee sujuvampia reittejä, esteettömämpiä kulkuyhteyksiä sekä entistä viihtyisämpiä odotustiloja ja palveluita. Kaupunkilaisille asema kehittyy entistä elävämmäksi kaupunkikulttuurin keskukseksi, liiketoiminnalle taas uudistuvat tilat tarjoavat parempia puitteita ja näkyvyyttä. Arkkitehtuurin ystäville voidaan luvata, että Eliel Saarisen perintö säilyy – kaikki muutokset tehdään Museoviraston tarkassa valvonnassa ja historiaa kunnioittaen. 
 
“Uudistushanke on kunnianosoitus Saarisen ajattomalle visiolle ja samalla päivitys uudelle vuosituhannelle”, Jani Jääskeläinen luonnehtii. 
 
Päämääränä on, että aseman ikoninen arkkitehtuuri ja arvokas kulttuuriperintö säilyvät tuleville sukupolville vähintään yhtä hyvässä kunnossa kuin ne meille annettiin. Uudistusten valmistuttua kesällä 2026 meillä on rautatieasema, joka on entistä esteettömämpi, turvallisempi ja viihtyisämpi – samalla, kun sen historiallinen charmi jatkaa tarinaansa uudessa loistossa.  
 
Kiitos yhteistyöstä – viedään Steissi yhdessä uudelle aikakaudelle! 
 
Seuraa Steissiä myös Instagramissa ja Facebookissa.